Skip to main content

Descoperă Țara Lalelelor – Olanda

Nicio categorie

Olanda, sau Țara Lalelor, este una dintre cele mai cunoscute țări europene atunci când vine vorba de căutarea unui loc de muncă în străinătate, într-o țară vorbitoare de limbă engleză. În acest articol echipa Silvehand te ajută să descoperi câteva dintre cele mai importante aspecte pe care trebuie să le cunoști dacă vrei să lucrezi în Olanda.

 

Diferența dintre Regatul Unit al Țărilor de Jos și Țările de Jos

Regatul Țărilor de Jos cuprinde: Țările de Jos (sau Olanda) în Europa, și trei regiuni insulare – Aruba, Curaçao, Sint Maarten (din Caraibe).

Olanda, cunoscută și ca Țara Lalelelor, cuprinde 12 provincii, cu un număr total de  441 municipalități (gemeenten). Principalele orașe sunt: Amsterdam (capitala statului), Haga (orașul în care se află sediul administrației centrale, al misiunilor diplomatice și al numeroaselor organizații internaționale), Rotterdam și Utrecht. Cele 4 orașe formează cea mai urbanizată zonă a țării numită Randstad. Alte orașe (cu peste 150,000 de locuitori) sunt: Eindhoven, Tilburg, Almere, Breda, Apeldoorn.

 

Dreptul de ședere în Olanda

Orice persoană care va locui pe teritoriul olandez, pentru o perioadă mai mare de 4 luni, trebuie să se înregistreze la primăria municipiului de reședință în Registrul Bazei de date personale al municipalității (GBH).

Documentele necesare înregistrării sunt:

  • Pașaportul sau actul de identitate
  • Contractul de închiriere
  • Copie legalizată a certificatului de naștere
  • Certificatul de căsătorie sau divorț (dacă este cazul)

Autoritățile olandeze acceptă documente oficiale în limbile: olandeză, engleză, germană și franceză. Așadar, este bine să aveți traduceri legalizate ale documentelor.

Cei care vor locui în Olanda, pentru o perioadă mai mică de 4 luni, au de asemenea obligația de a se înregistra la autorități pentru a obține numărul BSN (dreptul de locuitor temporar – nerezident).

 

Închirierea unei locuințe

Pentru a putea închiria o locuință trebuie să fiți înscris la primărie în Registrul Bazei de date personale al municipalității.

Există și un program de subvenție pentru cei care locuiesc în chirie, iar costul chiriei este destul de  mare comparativ cu veniturile obținute.

 

Asigurarea de sănătate

Asigurarea de sănătate este obligatorie, chiar și atunci când sunteți asigurat în altă țară. Asigurarea acoperă o parte din cheltuielile pentru medicul de familie, medicamente și spitalizare. Puteți încheia asigurarea la orice societate de asigurări de sănătate.

Mai există un alt tip de asigurare – asigurarea colectivă de sănătate. Vă puteți informa la angajator despre acest tip de asigurare, care de multe ori este mai ieftină decât asigurarea de sănătate individuală.

Până la încheierea unei asigurări de sănătate și contribuției la sistemul medical olandez, este bine să aveți la dumneavoastră cardul european de asigurări de sănătate valabil în orice stat membru al UE. Cardul european este valabil pentru o perioadă de 6 luni, însă poate fi utilizat doar în cazul urgențelor medicale.

 

Alocația de stat pentru copii – Kinderbijslag

Dacă locuiți sau lucrați cu contract de muncă legal în Olanda aveți dreptul la alocația de stat pentru copiii cu vârsta până la 18 ani. Se acordă de către Banca de Asigurări Sociale (Sociale Verzekeringsbank – SVB).

Alocația se primește la fiecare 3 luni, respectiv în: ianuarie, aprilie, iulie și octombrie. Valoarea sa este stabilită în funcție de vârsta copilului:

  • Pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 0 și 5 ani valoarea alocației este de 200,59 EUR
  • Pentru copiii cu vârsta între 6 și 11 ani este de 243,57 EUR
  • Pentru copiii cu vârsta între 12 și 17 ani, suma alocației este de 286,55 EUR.

Documentele necesare pentru obținerea alocației de stat sunt:

  • Cerere pentru Kinderbijlag
  • Certificatul de naștere al copilului în format european – copie
  • Adeverință ce atestă domiciliul în România al celuilalt părinte și al copilului
  • Jaaropgave sau Salaris – emise de angajatorii olandezi
  • Copie a cărții de identitate sau a pașaportului solicitantului și tutorelui (celuilalt părinte)

 

Sistemul de transport

Statul olandez dispune de o infrastructură foarte bună. Circulația auto se efectuează pe partea dreaptă a drumului.

Limitele de viteză admise sunt:

  • În interiorul localităților – 50 km/oră
  • Drumuri naționale, centuri ocolitoare – 80 km/oră
  • Autostrăzi – 100 -120 km/oră

Atenție! În Olanda, legislația rutieră interzice utilizarea aparatelor de detectare a radarelor, utilizarea lor reprezentând contravenție. De cele mai multe ori, echipajele de poliție au montate în mașini dispozitive de detectare a aparatelor antiradar.

Permisul de conducere românesc este valabil și pe teritoriul olandez, însă dacă veți rămâne pe o perioadă lungă de timp acolo, este indicat să îl schimbați cu unul olandez. Pentru a obține permis olandez trebuie să mergeți la Registrul Auto.

Dacă sunteți înregistrat la primărie, trebuie să înmatriculați mașina pentru a circula cu numere olandeze.

Asigurarea auto este obligatorie. Dacă mașina este înmatriculată în Olanda vă adresați unei firme private de asigurări auto, iar dacă mașina este înmatriculată în altă țară este obligatorie asigurarea europeană (,,cartea verde”).

În ceea ce privește sistemul de transport aerian, pe teritoriul Olandei există 5 aeroporturi localizate ca așezare în fiecare parte a țării:

  • Amsterdam Schiphol (AMS)
  • Eindhoven Airport (EIN)
  • Groningen Eelde (GRQ)
  • Maastricht Aachen Airport (MST)
  • Rotterdam The Hague (RTM)

 

Dacă informațiile aduse de echipa Silverhand ți-au fost de ajutor distribuie articolul nostru și altor prieteni.

 

 

 

Silverhand pune la dispoziția candidaților zilnic noi oferte de muncă pentru țările vorbitoare de limba engleză.

Accesează ofertele noastre aici: https://silverhand.ro/pentru-candidati/oferte-de-munca/

Pentru mai multe informații ne poți contacta telefonic la: 0770 422 954, 0771 398 352, 0770 344 966, 0770 139 232

Sau prin email la: contact@silverhand.ro